Jak se zbavit nespavosti?

 Každý z nás pravděpodobně občas marně leží večer v posteli a místo vytouženého spánku jen kouká do tmy, nebo ho během noci neustále něco budí a po klidném spánku není ani památky. Jenže co dělat, když takové stavy nejsou jen občasnou záležitostí způsobenou nějakým konkrétním problémem, ale přichází den co den? Vždyť právě dobrý spánek je tím, co nám dodává sílu do každodenního kolotoče povinností. Nespavost se tak postupně stává velkým problémem, protože se nám této síly nedostává. Je proto třeba s ní bojovat všemi prostředky.

Jde opravdu o nespavost?

Příznaky nespavosti jsou dlouhé usínání, přerušovaný spánek a brzké probouzení. Důsledkem pak bývá zvýšená únava, pocit nevyspání, menší výkonnost a z toho všeho plynoucí špatná nálada. Za chronickou nespavost se považují problémy trvající déle než půl roku.

Příčiny nespavosti

Důvodů, které za nespavostí stojí, může být více a obvykle se i jedná o kombinaci více vlivů. Dělí se na vnitřní a vnější faktory. Těmi vnitřními bývají jiné nemoci a s nimi spojené problémy a bolesti, obavy a strachy, silné emoční zážitky a jiné fyzické a psychické potíže. K vnějším faktorům se řadí kromě nevhodných podmínek na spaní (chlad, teplo, zápach, světlo, hluk, tvrdá nebo naopak měkká matrace, nepohodlné lůžkoviny) a hlavně stres. Ten stojí v dnešní době za velkou většinou potíží se spánkem.

Vytvořte si režim

Základem léčby nespavosti je vytvoření si určitých zvyků, díky kterým se tělo a mysl uvolní a připraví na nadcházející spánek. Těmto návykům se říká spánková hygiena a je opravdu důležité je dodržovat. Mezi hlavní body patří přísný zákaz spaní přes den, i když se cítíte unavení. Naučte se večer chodit spát ve stejnou hodinu, ale nejlépe až tehdy, když jste opravdu unaveni. Nemá smysl chodit do postele v devět, když víte, že vaše tělo vždy odmítá usnout před jedenáctou. Urputná snaha usnout dříve mívá spíše opačné účinky. Zkuste vypozorovat během několika dní, která hodina vám pro spánek nejvíce vyhovuje, a poté tuto dobu dodržujte. Používejte postel jen ke spánku (až na určité výjimky:-)), nedívejte se v ní na televizi a nechoďte si do ní lehnout během dne. Pokud nemůžete usnout ani po dvaceti minutách, raději vstaňte, vezměte si na chvíli do ruky knihu nebo dělejte nějakou nenáročnou činnost a poté se pokuste znovu zalehnout.

Žádné povzbuzující látky

Před spaním byste v žádném případě neměli pít kávu, černý a zelený čaj, alkohol, energeticky vydatné nápoje včetně sladkých limonád a džusů, ani kouřit cigarety. Vhodná nejsou také těžká jídla, dejte si raději lehkou večeři dvě hodiny před spaním. Večer také vynechte sport a jinou fyzickou zátěž, která rozproudí krev.

Ach, ten stres

Stres je strašákem dnešní doby a útočí prakticky na každého z nás. Není divu, moderní doba znamená tlak na výkon a někdy až neúměrné pracovní vytížení a nároky. Stres tak stojí za mnoha zdravotními potížemi a nejinak tomu bývá u nespavosti, kde je nejčastější příčinou. Součástí léčby tak musí být i odstranění příčin stresu. To však není vždycky možné a tak je důležité naučit se ho alespoň lépe zvládat a kompenzovat správnou a pravidelnou relaxací. Je nutné naučit se přestat chvíli myslet na práci či povinnosti a dělat něco, co vás baví a těší. Nezáleží na tom, zda si sednete a budete si hodinu číst dobrou knihu nebo raději půjdete běhat. Důležité je to, aby vám to navodilo příjemný pocit a „vyčistilo hlavu“.

Čaje a tabletky

V lékárnách a prodejnách zdravé výživy je k dostání mnoho přípravků pomáhajících navodit spánek a udržet jeho kvalitu. Klasické léky na spaní by měli být až poslední variantou, nejdříve zkuste různé bylinkové čaje a přírodní doplňky stravy. Ty obvykle obsahují meduňku lékařskou, kozlík lékařský nebo chmel otáčivý. Pokud by se však váš stav ani při všech dodržovaných radách nelepšil, navštivte svého lékaře, který vám pomůže odhalit příčinu nespavosti a najít vhodné řešení.

Na vaše otázky odpovíme. Nebojte se zeptat.

%d blogerům se to líbí: