baculkaOtázka hubnutí, která zajímá především ženy, je tak nějak nikdy nekončící. Přitom všichni moc dobře víte, co máte dělat. Zdravě jíst, mít dostatek spánku a pohybu. Hlavně ten pohyb. Sám na sobě jsem si vyzkoušel, že mohu denně sníst každý den velký makový koláč a večer pak k večeři 5 čokoládových sušenek, za předpokladu, že se budu pravidelně pohybovat. V mém případě to znamenalo každý den intenzivně šlapat do pedálů horského kola, přičemž ujetá vzdálenost byla kolem 15 kilometrů. Za měsíc to pak dalo v průměru něco kolem 400 kilometrů, a to již je někde poznat. V tomto případě to pro mě znamenalo, že jsem mohl jíst co jsem chtěl a nepřibral jsem ani kilogram. Toliko k mému pohybu. Bohužel, je hubnutí přeci jen trochu složitější, než si nějakou váhu udržovat. Takže jak na to?

Jak zhubnout?

V tuto chvíli zde nebudu vypisovat to, co byste měli jíst, protože takových článků na internetu najdete spoustu. Místo toho vám zde poradím, co vám jinde neřeknou. Tím je fakt, že hubnutí není jen o jídle a pohybu, ale také hlavně po psychice. A o tom se zde chci psát.

Spousta žen má díky své nadváze, nebo jen pár faldíkům navíc, dost psychických problémů, které často pramení v nízkém sebevědomí. Často také mají nějaký nedořešený problém, který je vnitřně užírá, aniž jste si toho vědomy. Výsledkem je pak často přejídání, nebo neschopnost vydržet u hubnutí a dotáhnout ho do konce. To zpravidla končí všem známým jojo efektem, který nastupuje v momentě, kdy přestanete držet dietu a navrátíte se k původnímu nezdravému životu.

Takže co se s tím dá dělat? Jako absolutní základ považuji návštěvu výživového poradce, který se na vás podívá a určí, jestli je vaše nadváha problém přejídání, nebo spíše zdravotní problém, třeba se štítnou žlázou. Konzultace s vaším praktickým lékařem na téma hubnutí také není zcela od věci. Tímto krokem se rozhoupete a dáte svému okolí jasně najevo, že se svým problémem hodláte něco dělat.

Výhodou výživových poradců je fakt, že moc dobře ví, že vás mají řádně motivovat, abyste hned co zavřete dveře poradny nehodili hubnutí za hlavu. Takže to je krok jedna. Navštívení výživového poradce, případně vaše lékaře.

Pokud nevíte na jakého výživového poradce se obrátit, nevadí. Zkuste to zde: výživový poradci. Výhoda je, že tito mají celorepublikovou působnost.

Krok číslo dvě, pokud máte někoho se stejným problémem jako vy, pak vám doporučuji se s tímto člověkem domluvit na společném hubnutí, které má výrazně pozitivní vliv na psychiku. Pokud máte někoho, o kom si o svém problému můžete popovídat, potažmo spolu vyrazit třeba někam za sportem, je to pro vás velká výhoda.

Krok číslo tři je pohyb. Hýbat se, doslova jakkoliv je strašně důležité. Pokud vás nebaví běhat po lese, nebo chodit na dlouhé procházky jen tak, tak si to zpestřete. Zkuste hrát geocaching, venčit psa, řešit v hlavě nějaký problém, nebo si naopak při pohybu pořádně vyčistit hlavu od každodenních problémů. Zkrátka zkuste si nějak pohyb zpříjemnit. Osobně při dlouhých cestách na kole přemýšlím nad různými problémy a snažím se hledat jejich kreativní řešení, což je venku na čerstvém vzduchu přeci jen snazší.

Krok číslo čtyři. Uvědomte si, že evoluce vás obdařila tělem, které není tak snadné ošálit. Proto ani nezkoušejte žádné drastické diety, které spočívají v hladovění, nebo konzumaci jen jednoho druhu jídla. To je sice funguje, ale jen krátkodobě. Pokud se chcete jen vyčistit, tak ano, pak hladověte, pokud chcete zhubnout, nesmíte hladovět. Ba naopak, pokud chcete zhubnout, musíte jíst. A to pravidelně, v malých dávkách a pokud možno zdravě.

Nakonec pamatujte, že až zhubnete, tak budete také potřebovat si svou figuru udržet. Nesmíte se tedy vrátit k původnímu stylu života. Je nutné, abyste si našli vlastní trvale udržitelný způsob zdravého života. Uvedu příklad. Místo klasických sladkostí si kupujte v obchodech se zdravou výživou zdravé cereální sladkosti. Budete se asi divit, ale existuje mnoho různých dobrůtek, po kterých nebude tloustnout.

Závěr

  1. Navštivte výživového poradce, který bude váš odborný průvodce. Pokud máte nějaký zdravotní problém, navštivte také svého lékaře.
  2. Zkuste si najít někoho s podobným problémem a s ním hubnout.
  3. Hýbejte se. Není potřeba vymýšlet nic světoborného (stačí rychlá chůze, případně plavání), avšak je nutné se pravidelně hýbat!
  4. Uvědomte si, že vaše tělo je od přírody velmi chytré a není snadné ho jen tak ošálit. V žádné případě nesmíte hladovět. Jednoduše, jezte do polosyta, pijte do polopita.
  5. Až zhubnete, nevracejte se zpět k nezdravému stylu života. Snažte si stávající stav udržet, jinak se vrátíte opět na začátek.