rotoped

Licence: CC BY 2.0 Autor: smalljude

Domácí rotoped si sice s klasickým kolem nezadá, protože projížďka v přírodě je prostě projížďka v přírodě, avšak rotoped má pár skutečně nesporných výhod. Mezi hlavní výhody patří fakt, že na rotopedu můžete cvičit doma. Nejste tedy závislí na počasí a navíc si jízdu můžete zpříjemnit sledováním vašeho oblíbeného filmu či seriálu v televizi. Další nespornou výhodou oproti kolu je efektivnější kardio tréning, protože vybraná zátěž je konstantní, na rozdíl od kola, kdy jednou jedete do kopce, po rovince nebo z kopce. Výhody jsme si řekli a nyní si pojďme ukázat jak takový rotoped vybrat, respektive na co všechno při výběru nezapomenout.

Dobré vědět: Rozdíl mezi rotopedem a cyklotrenažérem

Při koupi rotopedu určitě narazíte na cyklotrenažéry. Ty jsou na rozdíl od rotopedů určeny k dokonalé simulaci jízdního kola a jsou určené pro profesionální sportovce. Zatímco rotopedy jsou určeny pro domácí hubnutí, udržení kondice a zpevnění těla.

Základní rozdělení rotopedů

Rotopedy se dělí do několika skupin.

Podle ovládání:

  • manuální – mají méně funkcí, jsou celkově jednodušší a také levnější
  • pomocí ergometru – jedná se elektronickou regulaci zátěže, která umožňuje přizpůsobení zátěže tepové frekvenci, případně simulaci jízdy na kole. Pokud zvolíte tuto variantu, pak doporučujeme vybrat rotoped s hrudním pásem, který vám bude měřit tep.

Podle brzdného systému (ten simuluje zátěž):

  • páskový – velmi jednoduchý brzdný systém, který je hlučný a má nevyrovnaný chod.
  • magnetický – velmi tichý brzdný systém, zajišťující plynulý chod. Patří mezi nejčastěji používané.
  • indukční – velmi tichý a plynulý jako magnetický
  • čelisťový – s tím se setkáte spíše u cyklotrenažérů

Další parametry nejsou již tak důležité a jejich výběr záleží spíše na vašich finančních možnostech a osobních prioritách. Každopádně sledujte maximální udávanou hmotnost, na kterou je rotoped stavěn. Zátěžové kolo je lepší volit těžší, protože s ním snáze dosáhnete vyšší plynulosti cvičení. Při výběru také dbejte na výběr sedačky. Větší neznamená pohodlnější. Bohužel sedačky jak na rotopedech, tak na kolech, jsou tragické a ani gelové provedení vám moc nepomůže. Sice existují opravdu špičková ergonomická sedla (sedla bez prostředku), avšak ty jsou drahá a navíc na rotopedech vetšinou nepoužitelná. V neposlední řadě je dobré vybírat rotopedy, které mají transportní kolečka. Ty vám usnadní přemisťování rotopedu po bytě.

Jak si užít na rotopedu více zábavy a získat motivaci pro další trénink?

Moderní, avšak dražší verze rotopedů, jsou vybavené počítačem, který je možné nejčastěji přes bluetooth propojit s tabletem nebo mobilem. To se sice může  zdát jako zbytečnost, avšak až uvidíte na displeji své výsledky – kolik jste spálili kalorií, jakou dráhu jste ujeli, jak dlouho to trvalo, jaké máte tepové frekvence apod., tak zjistíte, že vás cvičení na rotopedu bude mnohem více zajímat a budete se mnohem lépe sebemotivovat pro překonávání dosažených výsledků. U rotopedu bez této funkce budete jen naslepo vykonávat cvičení o kterých můžete mít maximálně dobrý pocit, nic víc. Věřte nebo ne, ale ta zpětná vazba je velmi efektivní. Mimo to, nějaké rotopedy mají dokonce simulaci skutečných tras, které si můžete v reálném čase zobrazovat na mapách, nebo třeba přímo vizualizovat pomocí Google StreetView.

A kde najít zajímavé rotopedy? No přeci na Heuréce.