Spousta zejména menších e-shopů řeší problém s nízkou návštěvností. Proto vznikl tento článek, který by vás měl uvést na správnou cestu a tak vám pomoci sehnat nové zákazníky. Budete-li mít dotazy, ptejte se pod článkem.

Prvotní definice

První co je potřeba rozlišit, je způsob, jakým se zákazníci dostanou na váš e-shop. Z mé osobní praxe vyplynulo, že je potřeba zákazníky rozdělit na aktivní, pasivní a nové.

Aktivní zákazník je člověk, který zpravidla ví, co chce, respektive to aktivně hledá. Je to člověk, který si sedne k vyhledávači a začne hledat nejčastěji pomocí klíčových slov. Zde hraje prim „on page“ optimalizace a porovnávače cen.

Pasivní zákazník, je člověk, který má například rád obrazy, ale aktuálně žádné nehledá, prostě nemá potřebu. V těchto případech vás zajímá hlavně remarketing a reklama.

Nový zákazník, je člověk, který o vašem nabízeném sortimentu neví zhola nic. Prostě máte nový neznámý produkt a ten musíte nějak prodat. V tomto případě pak přichází na řadu, reklama v mnoha podobách.

Základ

Absolutním základem úspěšného e-shopu je takzvaná „on page“ optimalizace. Jedná se o optimalizaci, která je postavena na snadné indexovatelnosti obsahu webu, optimalizovaných textech v e-shopu, hezkých URL adres a napojení na porovnávače cen.

Snadná indexovatelnost

To znamená, že váš e-shop musí mít srozumitelný/validní HTML kód. Pokud totiž bude na vašich stránkách příliš HTML chyb, tak indexovací roboti nebudou schopni stránky správně „pochopit“. Pro tyto účely existují HTML validátory. Mezi nejznámější patří „The W3C Markup Validator Service„. Pokud plně nerozumíte HTML, tak tento validátor ani nepouštějte. Je totiž poměrně náročné všechny chyby odstranit tak, aby byl validátor spokojený. To konec konců ani není potřeba. To jestli u tagu IMG budete mít vyplněn atribut alt, není zas tak důležité, i když je lepší tento atribut vyplňovat. Validátorem si tedy především zkontrolujte, jestli v kódu nemáte nějaké zásadní chyby, které by snižovaly čitelnost stránek pro roboty.

Dále zkontrolujte, jestli vaše stránky generují soubor sitemap.xml a jestli je validní. Tento soubor pomáhá vyhledávačům procházet vaše stránky. XML soubor může obsahovat doplňující informace o prioritách stránek, o tom jak často jsou stránky aktualizované apod. Pár dalších podrobností o sitemap.xml najdete na Wikipedii, kde v odkazech najdete i oficiální stránky těchto souborů s nejaktuálnějšími informacemi.

Textová optimalizace

Na optimalizaci textů v e-shopu se často zcela zapomíná. Přitom, právě tato optimalizace vám ušetří nejvíce peněz a přitáhne hodně zákazníků. Co se rozumí pod optimalizací textu? Třeba kompletní popisy produktů a kategorií. Ty v mnoha e-shopech nejsou žádné, nebo jen velmi strohé. Přestože je to otrava, když máte psát popisky u několika stovek produktů, je to nesmírně důležité.

Z pohledu návštěvnosti jsou popisky produktu tím, co bude indexovat vyhledávač a co bude servírovat v SERPU (Search Engine Result Page – stránka s výsledky vyhledávání). V popisech a nejen v nich je potřeba zmiňovat klíčová slova, která bude do vyhledávače pravděpodobně zadávat zákazník.

V praxi se mi textová optimalizace velmi osvědčila. I přestože jsem e-shop příliš nepropagoval, měl jsem relativně slušnou návštěvnost. V několika případech jsem se díky textové optimalizaci dostal na první místa v SERPu i před mnohem větší obchody.

Hezká URL

Co to znamená, ukážu na příkladě:

ošklivá URL adresa je třeba http://example.com/index.php?product-id=5461664774&cat=54

Hezká naproti tomu je http://example.com/elektronika/autoradia

Už to chápete? Z hlediska SEO je rozhodně lepší mít hezká URL, stejně tak ze zákaznického hlediska je více sexy druhá varianta. Všechny moderní e-shopy toto již podporují, takže pokud tato URL nemáte, stačí je zpravidla jen zapnout.

Z technického hlediska se jedná o přepis URL. Ten musí být povolený na serveru. Na vašem webu pak musí být soubor .htaccess, v kterém jsou uvedená pravidla pro přepis do čitelné podoby a pak také e-shop musí zpravidla vědět, že má adresy přepisovat. Minimálně je to takto u Prestashopu.

Napojení na porovnávače cen

Moderní aktivní zákazník není hloupý a tak ví, že díky porovnávačům cen najde hodně e-shopů, které požadovaný produkt prodávají, za kolik korun, jakou formu dopravy lze u nich využít, jak platit apod.

Porovnávače jsou zákazníky hodně využívané, takže k vám od nich přijde do e-shopu nezanedbatelné množství zákazníků. Je tedy více než rozumné, využívat největší lokální porovnávače cen Zboží.cz a Heuréka.cz.

Z technického hlediska je propojení realizováno pomocí XML souboru, který váš e-shop bude generovat pro porovnávače. Ten si budou načítat a dále zpracovávat.

Vsuvka. Ceny nemusíte mít nejnižší, to určitě ne. Cenová válka nikdy nikam nevedla. V praxi se to řeší tak, že nějaké ceny máte vyšší, nějaké nižší. To je vše. Stejně tak to mají i supermarkety. Pokud jste všímaví, určitě jste si všimli, že i oni mají nějaké ceny velmi nízké, a jiné velmi vysoké.
Pokud vás zajímá jak určit ceny, pak vám doporučuji navštívit excelentní Pricing idiot’s Blog. Název blogu je sice anglicky, ale je to čistě český web.

Remarketing

Cíl remarketingu spočívá v znovu oslovení zákazníka, kterého jste již někdy získali. Zkrátka a jednoduše, zákazníkům nabízejte možnost zasílání e-mailových zpráv s novinkami a slevami. Slevy jsou všeobecně velmi oblíbené.

Na remarketing se zaměřuje i Google Adwords, který umí zákazníky, kteří již u vás někdy byli, oslovovat se speciální nabídkou.

Jedna z možných forem remarketingu spočívá v přidávání různých demo produktů, slevových letáků, speciálních nabídek do odeslaných objednávek.

Na tomto místě jsem si vzpomněl na jeden marketingový tah, který dělala jedna firma prodávající oblečení. Ten spočíval v tom, že do kapsy dámské bundy dávala lísteček s textem, který zněl nějak podobně jako „Jste krásná“. Což mělo velmi velký úspěch.

Reklama

Co se skrývá pod slovem reklama, asi všichni víte, nebo alespoň máte tušení. Je to velmi rozsáhlé téma, které zde nechci moc rozebírat, protože na téma reklama jsou napsány stovky tlustých knih. Pojďme se podívat na reklamu z pohledu zvýšení internetové návštěvnosti.

Vsuvka. Na tomto místě je potřeba definovat, co za návštěvnost vás zajímá. On totiž není problém do e-shopu přitáhnout hodně lidí. Stačí udělat nějakou sexy reklamu a umístit jí na web s vysokou návštěvností a pak jen čekat na návštěvníky. Z hlediska návštěvnosti vás zajímá tzv. konverze, tj. změnu návštěvníka na zákazníka. Vaším cílem je tedy vytvářet takovou reklamu, která bude přitahovat „relevantní návštěvníky“. 

Není banner jako banner

Ve své praxi jsem se často setkával s tím, že si na mém webu firmy objednávaly umístění reklamního banneru s tím, že po nějaké době banner zrušily, protože k nim lidi nechodili tak jak si oni představovaly. Dle mého názoru byl problém v tom, že měli často velmi ošklivý nic neříkající banner, místo toho, aby měli profesionálně zpracovanou celou sérii nejrůznějších forem bannerů všech používaných velikostí.

U bannerové reklamy, a konce konců i u textové verze, nezapomínejte testovat její účinnost. Často stačí změnit pořadí slov ve větě a hned se vám zvedne návštěvnost.

Co s bannerovou slepotou?

Asi jste již slyšeli o tzv. bannerové slepotě. Jedná se o to, že postupem času klesá efektivnost této formy reklamy. Lidé zkrátka na ní vytvořili určitou formu slepoty. Jednoduše jí ignorují. Řešení spočívá v kreativitě a nespoléhání jen na bannery.

Co místo bannerů?

Zkusit můžete tolik na jednu stranu milované a na druhou stranu nenáviděné PR články, které by se správněji měli asi spíše nazývat reklamními články. PR je široký pojem, kterému moc lidí nerozumí, byť se tváří že ano.

Publikace reklamních článků je dobrý způsob, jak přitáhnout zákazníky. Bohužel, napsat perfektní článek vyžaduje mnoho zkušeností. Nesnažte se ho tedy napsat sami, tedy pokud na to jak se říká „máte geny“. Chcete-li si nějaký ten článek napsat, zkuste využít služeb Plácly a Kupčlánku. Zde si můžete nechat napsat nějaký ten PR článek, nebo tuto službu využít pro získání přirozených zpětných odkazů. Pokud chcete pro svůj web koupit nějaký ten zpětný odkaz, nebo koupit nějaký ten banner, můžete také využít služeb webu Ranky.cz.

Slevy táhnout

Jedním dalších způsobů, jak přilákat zákazníky je využívání různých slevomatů. Díky nim můžete dobře vyprodávat nadbytečné produkty, ale třeba také získat nové zákazníky. Záleží jen na vás, jak se k tomu postavíte.

Zkuste to sociálně

Jedna z dalších možností, kde sehnat potencionální zákazníky jsou sociální sítě. Zde bych se primárně orientoval pouze na Facebook. Tedy pokud neprodáváte IT, pak v tom případě jděte na Twitter. Na FB jdou perfektně cílit reklamy (věk, pohlaví, lokalita, …).

Pokud si pro obchod nějakou tu FB stránku založíte, kupte si také pro ní zákazníky. Nebude to pak vypadat tak hloupě, když nový návštěvník uvidí, že vaší stránku nikdo nemá rád. Stačí si koupit takových 200 lidí za nějakých 500 korun.

Pokud se rozhodnete pro propagaci na sociálních sítích, tak se připravte na to, že vám tam budou psát zejména dva druhy lidí. Jedni spokojení, a pak ti naštvaní. Ty naštvané je často dost komplikované nějak umravnit tak, aby všichni byli spokojení. Pokud se na vás uchytí nějaký ultra protivný člověk, zažijete si s ním dost probdělých nocí. Na druhou stranu, dnes již existuje spoustu publikovaných příběhů, v kterých firmy ukazují, jak se s takovými lidmi vypořádaly.

Reklama na Googlu nebo Seznamu?

Určitě za zkoušku stojí vyzkoušet nějakou formu PPC (Pay Per Click) reklamy. Nejčastěji AdWords a Sklik. Osobně mám s reklamou u Seznamu špatnou zkušenost. Jejich systém generuje nerelevantní reklamy a hodně vám bude svazovat ruce. Nevěříte? Zkuste si to.

Situace u Googlu je miliónkrát lepší, avšak na vytvoření efektivní reklamní kampaně si budete muset v ideálním případě, najmou někoho, kdo se na AdWords specializuje. V nejhorším případě se to budete muset alespoň okrajově naučit sami. Nastavení kampaně, tak aby byla efektivní, je totiž mimořádně komplexní záležitost.