K čemu je dobrý vitamín A

Vitamín A (axeroftol) existuje ve dvou přirozených formách – vitamín A1 (retinol) a vitamín A(3-dehydroretinol). Lidské tělo si umí vitamín A vytvořit v tenkém střevě a v játrech z provitamínů A. Jako provitamíny A jsou využívány především látky označované jako karoteny. Nejvydatnějším zdrojem vitamínu A je β-karoten.

Vitamín A je zodpovědný za správné vidění barev i za šera. Dále je vitamín A zodpovědný za správný vývoj buněk sliznic, kostí a krvetvorby. Mimo to je do důležitý antioxidant a také oddaluje proces stárnutí a podporuje opálení.

Nedostatek vitamínu A způsobuje sklon k zánětu očních spojivek a poškození oční sítnice, rohovatění a šupinatění kůže, snížení pohlavní aktivity, zpomalení pohlavního vývoje, omezení tvorby spermií a vajíček, snížení imunity a některé další poruchy. K příznakům nedostatku vitamínu patří šeroslepost a bolest očí např. při přechodu ze tmy na světlo.

Zdroje vitamínu A

Vitamín A je nejvíce obsažen v živočišných potravinách, mezi které paří zejména játra a mléčné produkty, případně ve formě provitamínů, které jsou obsažené v ovoci a zelenině, nejvíce pak v mrkvi, petrželi, rajčatech, špenátu aj. ovoci.

Lze se vitamínem A předávkovat?

Vitamín A je rozpustný v tucích, takže zůstává v těle a lze se jím za určitých okolností předávkovat. Při konzumaci zeleniny předávkování nehrozí. Bývá obsažen ve velmi vysokém množství v játrech arktických zvířat. Proto polární výpravy, které byly nucené konzumovat játra těchto zvířat, byly často doslova otráveni tímto vitamínem, často fatálně.

Předávkování se projevuje nevolností a zvracením, apatií, suchou kůží, padáním vlasů, poruchy vidění, krvácení, bolesti kloubů.

Vitamín A není vhodný pro těhotné ženy. Může poškodit plod. Případnou konzumaci vitamínu A konzultujte se svým lékařem!

 

Na vaše otázky odpovíme. Nebojte se zeptat.

%d blogerům se to líbí: