Ve vodě rozpustný vitamín C (kyselina askorbová), životně důležitý vitamín, který si naše tělo neumí vytvořit, plní mnoho důležitých funkcí. Především se jedná o významný antioxidant, likvidující volné kyslíkové radikály, čímž chrání naše tělo. Mimo to vitamín C pomáhá regeneraci organizmu, snižování krevního tlaku, podporuje vstřebávání železa, působí preventivně proti nachlazení, podporuje syntézu kolagenu, metabolizmus aminokyselin, stimuluje vývoj bílých krvinek, vývoj kostí, zubů a mnoho dalšího.

Nejvíce přirozeného vitamínu C najdete v šípku, zeleném čaji, černém rybízu, růžičkové kapustě, kiwi, brokolici, papáje, pomeranči, zelí, květáku, citrónu, mrkvi aj. Pozor na tepelné zpracování potravin. Vařením, konzervací, sušením nebo blanšírováním dochází k velkému úbytku vitamínu C.

Je rozdíl mezi umělým a přírodním vitamínem C?

Rozdíly zde žádné nejsou. Jediný rozdíl je v tom, že v přírodní formě spolu s vitamínem konzumujete další důležité vitamíny, které pomáhají zvyšovat efektivitu vstřebávání vitamínu C.

Lze se vitamínem C předávkovat?

Přestože je vitamín C rozpustný ve vodě a jeho nadbytek se z těla vyloučí močí, není dobré užívat velká množství (více jak 5g denně) tohoto vitamínu. Při nadměrné užívání může docházet k průjmům, kožním vyrážkám, nadměrnému močení, překyselení žaludku aj.

Doporučené denní dávky vitamínu C se často velmi rozchází. Většinou se doporučuje od cca 80 do 500 mg denně.