A sleeping businesswoman is holding a cup of coffee in an officeSpánek je důležitý pro každého z nás. V této době tělo odpočívá a mozek zpracovává nové informace. Problém nastane, když se z nějakého důvodu nevyspíte dobře, takže se i po dostatečně dlouhém spánku cítíte unaveni. Následující den zpravidla pak za nic nestojí. Jste unavení, malátní, reagujete pomalu, nesoustředíte se a děláte chyby. Pojďme si ukázat pár nejčastějších důvodů, které vám mohou bránit ve spánku.

Pár rad k ložnici

Absolutním základem pro dobrý spánek je správný výběr postele a jejího příslušenství. A přestože se dá dobře vyspat i na obyčejné posteli, není dobré, její výběr podceňovat.

Bohužel, v dnešní době je na trhu tolik různých typů postelí, matrací a polštářů, že z toho jednoho přechází zrak. Nemá smysl vše zde probírat a tak vám dáme jen jednu radu. Řiďte se tím, co vám vyhovuje. Nemá smysl kupovat hypermoderní polštář za tři tisíce, když víte, že se dobře vyspíte i s obyčejným péřovým polštářem. To samé platí i o výběru matrace. Nemá cenu se vždy spoléhat na moderní matrace vyrobené z ropných produktů, z kterých se bůh ví co uvolňuje za látky, když vám stejně tak dobře, a možná i lépe, poslouží klasická pružinová matrace.

Tip: při výběru polštáře si sami sobě řekněte, jestli vás často nebolí za krkem, případně vás často nebolí hlava. To může totiž znamenat, že pravděpodobně máte nevhodný polštář.

Dobrému spánku také napomáhá dobře vyvětraná (ideálně stále větraná)  místnost. Vydýchaný vzduch v ložnici zrovna k lepšímu spánku nevede.

Stejně tak i teplota v ložnici by měla být nižší o pár stupňů, než je klasická pokojová teplota.

Než půjdete spát

Na samotný spánek je potřeba se připravit, zejména pokud vám jde o kvalitní spánek. Dvě hodiny před spaním již nic nejezte a nepijte větší množství vody, která by vás nutila v noci přerušovat spánek a chodit na záchod. To však neznamená, vůbec nepít, pijte jak potřebujete, jen ne litr vody než si jdete lehnout.

Pozor na alkohol, ten spánek zhoršuje, na druhou stranu jedna štamprlička neublíží a pomůže rychleji usnout. Radši se však alkoholu před spaním úplně vyhněte.

Hlubšímu spánku také napomáhají různé bylinky, typicky kozlík lékařský, meduňka lékařská, chmel otáčivý, mučenka pletnítřezalka tečkovaná, mateřídouška aj. Před použitím jednotlivých bylin si zjistěte jejich nežádoucí účinky a případné kontraindikace s vašimi léky. 

Uvedené bylinky spolehlivě napomáhají kvalitnějšímu a hlubšímu spánku, protože působí sedativně. Koupit je můžete jak samostatné bylinky v lékárnách, nebo v různých kombinacích jako pilulky apod.

Před spaním se snažte již nic neřešit a nedělat nic fyzicky namáhavého. Dejte si teplou sprchu, bylinkový čaj, přečtěte si knížku, poslouchejte hudbu. A pokud budete ležet v posteli a v hlavě se vám stále budou  honit nějaké myšlenky, zapisujete si je do připraveného zápisníku vedle postele a řešte je až druhý den.

Problém může být i jinde

Pokud spíte ve vhodné posteli, v klidné a vyvětrané místnosti, s vypitým šálkem bylinkového čaje, a stále spíte špatně, je problém potřeba hledat jinde.

Ucpaný nos

Máte po ránu uspaný nos? Sice se to může zdát jako prkotina, ale pokud se budíte s ucpaným nosem, je problém možná ve vašem nose. Totiž s ucpaným nosem se spí jen velmi špatně. Co s tím? Před spaním si kápněte do nosu nosní kapky. Ty by vám měly pomoci. Na druhou stranu, otázka je, proč se vám ucpává nos. Navštivte svého lékaře, nebo laryngologa, který se na vás podívá. Důvodů proč můžete mít uspaný noc může být více.

Obstrukční spánková apnoe

Jedná se o vynechání dechu na více jak deset vteřin, které způsobuje dušení a tím i neustálé probouzení. Ke spánkové apnoi dochází když svaly v hrtanu nemají dostatečné napětí, čímž dochází ke snížení průchodnosti vzduchu do plic, případně kolapsu hrtanu. Mimo dušení provází spánkovou apnoi silné chrápání.

Člověk trpící spánkovou apnoí často o tomto problému neví. Zpravidla ho na to upozorní buď pozorný partner, nebo až lékař nejčastěji při vyšetření srdce.

Máte-li podezření na spánkovou apnoi, je potřeba domluvit s lékařem vyšetření ve spánkové laboratoři, kde podstoupíte jedno z „nejpříjemnějších“ vyšetření probíhající ve spánku.

Spánková apnoe se odstraní buď operativně, nebo pomocí přístroje (přetlakové masky), kterou si postižený připíná před spánkem na nos.

Chrápání

Chrápání znamená sníženou průchodnost vzduchu do plic. Důvodů, proč chrápete může být několik. Může to být kvůli spánkové apnoi, obezitě, stárnutí, anatomickým anomáliím, nebo používaní sedativ a alkoholu, které uvolňují svaly na krku.

Nejčastěji chrápání způsobuje nevhodná poloha těla v posteli. V těchto případech můžete zkusit horní část pyžama otočit tak, abyste měli kapsičku na zádech a do té dát tenisový míček. Ten vás bude nutit spár na boku, což snižuje chrápání. Nebo si také můžete pořídit speciálně tvarovaný polštář proti chrápání.

Pokud nic nezabírá

Rozhodně navštivte se svým problémem lékaře. Problémů které komplikují spánek je vícero, než je zde uvedeno.