Jak se zapojit do elektronické evidence tržeb (EET)?

infoDo systému elektronické evidence tržeb bude v budoucnu povinně zapojena velká část tuzemských podnikatelů. Již od 1. 12. 2016 se tato povinnost bude týkat podnikatelů v pohostinství a ubytovacích službách. Podívejme se proto na základní kroky vedoucí k úspěšnému zapojení se do systému EET.

Harmonogram EET

Jak jsme již naznačili v úvodu, do systému elektronické evidence tržeb (EET) se budou jednotliví podnikatelé zapojovat postupně. Nutno však podotknout, že toto se týká nedobrovolného zapojení se do systému. Od 1. 11. 2016 byl totiž systém EET „zkušebně“ spuštěn. Od tohoto data mohou dobrovolně své tržby evidovat všichni podnikatelé. Povinná evidence tržeb dopadne nejprve na podnikatele v gastronomii (restaurace, hospody, bary, kavárny a další) a v ubytovacích službách, neboť jim tato povinnost vznikne od 1. 12. 2016. Dále se do systému zapojí podnikatele ve velkoobchodu a maloobchodu. Jim tato povinnost vznikne od 1. 3. 2017. Další skupinou jsou všichni zbývající podnikatelé kromě stanovených výjimek. Tato třetí skupina se zapojí od 1. 3. 2018. Ve zbytkové skupině, která zahájí povinné elektronické evidování tržeb 1. 6. 2018, jsou vybraní řemeslníci a výrobní činnosti (elektrikáři, malíři, výrobci oděvů či nábytku a mnozí další).

Co budu k elektronické evidenci potřebovat?

Pro úspěšnou, ale také pohodlnou elektronickou evidenci tržeb je potřeba pořídit si určité hardwarové a softwarové vybavení a rovněž připojení k internetu.

Naštěstí byl systém u nás navržen vcelku moderně, a tedy nebudete potřebovat žádnou složitou a drahou registrační pokladnu s fiskální pamětí, jako je tomu v jiných státech. Bude vám stačit jakékoliv zařízení, které zvládne obsloužit software, který se postará o komunikaci se systémy finanční správy. Ve velké většině případů to bude klasické pokladní zařízení se vším všudy. Drobnější provozy však mohou vystačit s notebookem, tabletem či dokonce s chytrým telefonem.

Další hardwarovým zařízením, které budete potřebovat je tiskárna účtenek. Zákon to sice nevyžaduje (speciální kód přidělený tržbě lze vypsat ručně), ale pro zjednodušení práce a poměrně nízké pořizovací náklady těchto zařízení lze tiskárnu účtenek vřele doporučit.

Nezbytností pro EET je pak software, který obstará zasílání datových zpráv o tržbě do systému finanční správy a přijímání zpráv z tohoto systému. Najdou se však již on-line řešení, která mohou být vhodná pro ty, kteří by měli evidovat pouze několik tržeb za měsíc.

Poslední položkou je potom připojení k internetu. Ani to by neměl být problém, neboť pokrytí internetem je u nás poměrně dobré a žádný vysokorychlostní internet navíc není třeba. Přijímané a odesílané zprávy mají totiž jen pár kB.

Pokud se po shora uvedeném vybavení poohlížíte, rozmyslete si především, jak sofistikované zařízení a software budete potřebovat. Jednoduchá, ale i komplexní řešení nabízí například pokladní systém Dotykačka.

Jak se zapojit do systému EET?

Můžete mít všechno shora uvedené vybavení, ale pokud neprovedete následující kroky, systémy finanční správy si s vámi jednoduše nebudou „povídat“. Předně musíte zažádat na finančním úřadě o tzv. autentizační údaje (přihlašovací jméno a heslo do systému finanční správy). Jelikož žijeme v 21. století, lze tak učinit i prostřednictvím datové schránky. Jakmile budete autentizační údaje mít, můžete se přihlásit do systému finanční správy, ve kterém si zaregistruje svoje provozovny. Následně si pro každou provozovnu či pro každé jednotlivé pokladní zařízení vygenerujete certifikát. Posledním krokem je pak nahrání příslušného certifikátu do pokladního zařízení.

Není to tak složité!

Uznejte, že shora nastíněné není tak složité, jak se mohlo na první pohled zdát. Navíc se nebojte obrátit na finanční správu či na poskytovatele pokladního systému s dotazem či žádostí o pomoc. Řada poskytovatelů pokladních systémů pro EET nabízí dokonce nonstop podporu.

Jelikož se nám tímto článkem jistojistě nepodařilo vyčerpat celé téma, odkazujeme čtenáře lačnící po dalších informacích například na článek „Vše, co jste chtěli vědět o elektronické evidenci tržeb (EET), ale byli líní se zeptat“, který sice informacemi cílí hlavně na podnikatele v gastronomii, ale většina z informací je obecně platná, a také na oficiální stránky finanční správy o EET. Případné dotazy se také rádi pokusíme zodpovědět v komentářích.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..