SEO optimalizace je jedna z nejkontroverznějších internetových disciplín, která často vzbuzuje velmi vášnivé diskuze v internetových diskuzích, zejména protože vyhledávací servery, jako je Google, tají a mimo to také pravidelně mění algoritmy, které vyhodnocují kvalitu webových stránek. Čím je dle tajných algoritmů kvalitnější stránka, tím má web vyšší pravděpodobnost, že ho uvidíte na první stránce při vyhledávání. Spousta lidí dělá první poslední pro to, aby získali co nejvyšší hodnocení od vyhledávačů, protože to znamená příslib vysoké návštěvnosti, která se dá dobře monetizovat. SEO optimalizace se zabývá optimalizací stránek tak, aby se stránky daly dobře indexovat a nalézt ve vyhledávačích na vaše požadovaná klíčová slova.
Trocha historie
Když Google a ostatní vyhledávací servery začínaly, řešily problém, jak katalogizovat stránky tak, aby ve vyhledávání nebyly nekvalitní stránky. Tehdy se objevilo jedno z prvních a stále platných pravidel, které kvalitu nějaké stránky hodnotilo podle počtu externích odkazů, vedoucích na tuto stránku. Toho se však časem začalo zneužívat v různých odkazových farmách, které uměle vytvářely zpětné odkazy. Vyhledávače později hodně přitvrdily a tak odkazové farmy jsou dnes jen zbytečností, kterou pár SEO šamanů provozuje, protože si myslí, že to má nějaký smysl. Většinou takové farmy jen z neznalých lidí tahají peníze. Samozřejmě existují výjimky, jako je ručně tříděný katalog DMOZ, do kterého se jen tak nedostanete a který například Google sám používá. V dnešní době hodně zpětných odkazů nemusí nic znamenat. Dnes záleží na tom, odkud odkazy vedou, jestli jsou uměle vytvořené, nebo přirozené, kolik jich je, jak rychle jste je získaly apod.
Základní dělení SEO optimalizace
- On page optimalizace – je optimalizace webového obsahu, zahrnující optimalizaci jak zdrojového kódu, tak samotného textového obsahu. Jedná se o úpravy, které pomohou vyhledávačům ve správném indexování a interpretování obsahu stránek.
- Off page optimalizace – zahrnuje převážně shánění externích odkazů, které vedou na vaši stránku tzv. linkbuilding, který se dělá registrací do různých katalogů, psaním PR článků, tvorbou podpůrných mikrostránek (minisites) apod.
Dělení podle způsobu optimalizace
- White Hat SEO – zahrnuje používání domluvených korektních způsobů SEO optimalizace
- Grey Hat SEO – kombinuje White Hat SEO a pár technik, které jsou na hraně akceptování vyhledávači.
- Black Hat SEO – využívá zakázané techniky optimalizace například jako je cloaking, který maskuje obsah stránek. Tato technika podstrkuje vyhledávacímu algoritmu něco jiného, než ukazuje návštěvníkům.
Kvalitně provedená SEO optimalizace vám může velmi pomoci, avšak jedná se o velmi náročný proces, který správně zvládne jen člověk, který se optimalizací pravidelně věnuje a který pochopil jak se právě a efektivně dělá. Je-li optimalizace špatná, můžete si hodně uškodit. Jsou známy případy, kdy tzv. SEO odborníci pohřbili webovou stránku firmy, která se následně díky tomu dostala do existenčních problémů.
Co vyhledávače například vyhledávají na vašich stránkách?
Google testuje na 200 parametrů, přičemž každý parametr má jinou váhu. Mezi takové parametry patří klíčová slova, textový obsah, hlavička stránky, rychlost načítání, dostupnost podpůrných souborů jako sitemap.xml, počet a druh odkazů vedoucích z a na stránky, testování zakázaných technik, čitelnost stránky (problémy často dělá Flash, Java, video apod), přítomnost reklam a jejich pozice na stránce, přítomnost škodlivého kódu, druh stránek (katalog, e-shop, blog aj.), četnost aktualizace a mnohé další.
SEO optimalizace je běh na dlouhou trať. Nelze udělat „jen jednou“ a pak si myslet, že je vše na pořád. Musíte si uvědomit, že internet je velmi konkurenční prostředí, kde jsou milióny podobných stránek té vaší a každá zpravidla chce být ta nejlepší. Mimo to stačí, aby Seznam, nebo Google změnil hodnotící algoritmy a můžete se díky nekvalitní SEO optimalizaci vzápětí propadnout do tzv. Sandboxu, co je určitá forma karantény. Dostat se z toto zpět je pak velmi složité a časově náročné.