Psychotesty pro řidiče – jak a na co se připravit?

Řidičské psychotesty jsou docela obávanou záležitostí. A není se čemu divit. Autor článku zná člověka, který zamlada jinými mnohem přísnějšími psychotesty prošel, ale nyní u mnohem jednodušších řidičských selhal. Pojďme se na tyto testy blíže podívat a ukázat si, jak se na ně připravit.

Hned z kraje je potřeba uvést, že žádné konkrétní informace k psychotestům v tomto článku nenajdete. Testy se mění a jsou drženy v tajnosti, aby se na ně nikdo nemohl připravit. Nicméně to neznamená, že nelze nic dělat.

Pozornost a postřeh

Psychotesty pro řidiče nejsou žádné inteligenční testy a ani testy znalostí. Jsou to především testy pozornosti a postřehu. A na ty se doma můžete připravit, jelikož obojí se dá natrénovat. Přitom na tom není nic složitého. Stačí doma hrát počítačové hry. Doslova a do písmene. Chcete-li si natrénovat pozornost, zahrajte si nějakou závodní hru. Ideálně třeba takový Need For Speed je pro trénování pozornosti velmi vhodný, protože je to velmi rychlá hra vyžadující vysokou koncentraci. Na postřeh zase doporučujeme hrát nějaké střílecí hry. GTA, Call Of Duty a jim podobné hry vyžadují postřeh, jinak vás někdo zastřelí. Koncentraci si s nimi také natrénujete, ale ne tolik, jako u závodních her.

K testům je potřeba uvést, že jsou docela dlouhé, takže nestačí si odjezdit dva tři závody. Je potřeba se do her trochu více ponořit.

Výživa pro mozek

Psychotesty testují schopnosti vašeho mozku. Je tedy dobré ho před testy připravit nejen hraním her, ale i lepší výživou. Možností jak si „vytunit“ mozek je dnes dost, takže jen okrajově. Zařaďte do svého jídelníčku rybí olej/ryby, vitamíny (především B, magnézium, E, D), L-karnitin, ořechy (zejména vlašské), luštěniny, živé jogurty (zdravá střeva = lepší psychická výkonnost).

Zajímá vás víc? Přečtěte si článek: Chcete mít bystrou mysl a duševní sílu? Seznamte se s brainfood.

Nezapomínejte také na to, že krátce před testem je dobré se najíst, ale ne tak, aby vás to příliš utlumilo. Najezte se tak, abyste vydrželi hodinu až dvě bez jídla. ideální je posílit se kvalitní čokoládou. Pozor však na to, že čokoláda je jedním z možných spouštěčů bolesti hlavy. Pokud se tedy na ní necítíte, raději jí nejezte. Nedoporučujeme také přílišnou konzumaci kofeinu v podobě kávy či energetických nápojů. Pokud na kofein nejste zvyklý, může vás to docela rozhodit. V opačném případě je energetický nápoj před testem docela dobrá forma mozkového dopingu. Na test si přineste láhev s pitím, nebo se alespoň před testem dost napijte. Není nic horšího, než když jste dehydrovaní. Určitě jako správní řidiči víte, že abyste si udrželi pozornost při řízení, musíte dost pít.

Před testy zapomeňte na konzumaci alkoholu, drog a těžkých jídel. Dělejte to jako Jarda Jágr, konzumujte hlavně lehká jídla jako jsou ryby.

Zjednodušme to. Před testy jezte zdravě (denně alespoň jeden živý jogurt) a dopřávejte si hodně ryb či rybího oleje. Omega-3 mastné kyseliny jsou pro mozek opravdu velmi důležité. Před testem si dejte nějaké lehké jídlo. Pokud vám nevadí čokoláda nebo máte vybudovanou toleranci na kofeinové nápoje, můžete si je také dopřát. Před testem se nezapomeňte dostatečně vyspat. Každý ví, jak moc potřebuje spát, takže si sami nastavte den dva předem takový režim, abyste byli odpočatí.

Kro by se měl psychotestů bát?

Především psychicky labilní jedinci, nemocní lidé a pak staří lidé. Výkonnost s věkem klesá a tak je-li vám více jak 50 let, určitě musíte trénovat mnohem více než nějaký dvacetiletý junák. Nemocní a nachlazení lidé by na psychotesty neměli vůbec chodit, protože mají zhoršený postřeh a pozornost.

Na vaše otázky odpovíme. Nebojte se zeptat.