Superpotraviny: Quinoa

Rostlina Quinoa

Hledáte nové možnosti, jak zpestřit svůj jídelníček? Chcete jej obohatit o potravinu, která je velmi výživná a zároveň zdravá? To se vám přímo nabízí quinoa, jejíž název v jazyce starých Inků znamená „matka zrno“. Rozhodně stojí za to ji blíže poznat.

Dlouhá historie

Quinoa, česky nazývaná merlík čilský, je rostlina z čeledi laskavcovitých. Je to jedna z nejstarších kulturních rostlin, která se používá nejčastěji jako obilnina, i když botanicky jde o nepravou obilninu. V Jižní Americe, odkud rostlina pochází, se pěstuje a využívá už více než 5000 let. Evropa její skvělé vlastnosti objevila teprve nedávno, rychle ale roste popularita této rostliny, tedy především jejích semen. Jde totiž o zdravou potravinu s výjimečným bílkovinným složením, která oživí jídelníček a dodá tělu spoustu užitečných látek. Navíc je velmi chutná, lehce stravitelná a nenadýmá.

Složení quinoi

Quinoa obsahuje vysoké procento bílkovin, z nichž za zmínku stojí například v rostlinách vzácně zastoupená aminokyselina lysin. Té obsahuje podobné množství jako sója, a řadí se tak na horní příčky výživných plodin. Obsahuje také vysoké množství hořčíku, vitamínu B2, vápníku, fosforu, hořčíku, mědi, draslíku, zinku nebo manganu. Díky vysokému obsahu železa patří mezi jeho největší rostlinné zdroje. Důležitý je také velký podíl vlákniny. Naopak neobsahuje lepek, takže je vhodná i pro celiaky – lidi trpící jeho nesnášenlivostí.

Prospěšné účinky

Do své stravy ji často zařazují vegetariáni a vegani, pro které je cenným zdrojem proteinů. Vhodná je ale také při redukční nebo diabetické dietě, její glykemický index má hodnotu 35. Poslouží i při léčbě celiakie, jak již bylo zmíněno. Kromě toho však díky vysokému obsahu minerálů, vitamínů a vlákniny pomáhá lidem trpícím migrénami nebo zažívacími potížemi, při snižování krevního tlaku a jako prevence kardiovaskulárních onemocnění, rakoviny tlustého střeva nebo nemocí ledvin. Vhodná je i pro sportovce, u kterých díky obsahu bílkovin pomáhá budovat svalovou hmotu.

Příprava quinoi

Semena quinoi se konzumují uvařená. Není třeba je předtím propírat, jen odměřit porci s ohledem na to, že při vaření nabývají na objemu jako většina obilovin. Správně uvařená zrníčka trochu zprůhlední a je na nich patrná struktura klíčku. Takto je můžete použít jako přílohu místo rýže, do zeleninových salátů, na přípravu sladkých kaší a dezertů nebo jako zavářku do polévek. Používá se také mouka z quinoi, avšak kvůli absenci lepku nemá dobré pečící vlastnosti, pečivo z ní by se rozpadalo. Lze ji ale v poměru maximálně 10% přimíchat k jiným druhům mouky. Nebo tuto mouku použít třeba k zahuštění polévek či těsta na bramboráky, kde lepku není třeba.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..