Vše co potřebujete vědět o automobilových pneumatikách

Pneumatika je z hlediska bezpečnosti automobilu velmi důležitá a tak je potřeba jí věnovat alespoň minimální pozornost dvakrát do roka, kdy se mění pneumatiky z letní na zimní a obráceně.

Provoz vozidel v zimním období

V zákoně 133/2011 Sb. je jasně uvedeno následující:

V období od 1. listopadu do 31. března, pokud

  1. se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo
  2. lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza,

lze užít motorové vozidlo kategorie M nebo N2) k jízdě v provozu na pozemních komunikacích pouze za podmínky použití zimních pneumatik, a to u motorových
vozidel s maximální přípustnou hmotností nepřevyšující 3 500 kg na všech kolech a u motorových vozidel s maximální přípustnou hmotností převyšující 3 500 kg na všech kolech hnacích náprav s trvalým přenosem hnací síly. Zimní pneumatiky podle věty prvé
musí mít hloubku dezénu hlavních dezénových drážek nebo zářezů nejméně 4 mm a u motorových vozidel o maximální přípustné hmotnosti převyšující 3 500 kg nejméně 6 mm.

Laicky řešeno. U automobilů do 3,5 tuny je v zimně od 1.11. do 31.3. následujícího roku minimální hloubka dezénu 4 mm a u vozidel nad 3,5 tuny pak nejméně 6mm.

Provoz vozidel v letním období

Zákon 133/20011 poněkud nelogicky neřeší minimální hloubku dezénu letní pneumatiky. Tu řeší zákon 341/2002 Sb., v §21 o kolech, pneumatikách a protiskluzových řetězů. Zde je uvedeno:

Pláště pneumatik nesmí mít na svém vnějším obvodu (oblast koruny, ramene, boku a patky pláště) trhliny nebo poškození, které obnažují kostru nebo ji narušují. Činná plocha pláště pneumatiky v provozu musí mít po celém obvodu a celé šíři vrchního běhounu jasně viditelný dezén s hloubkou hlavních dezénových drážek nebo zářezů u mopedů nejméně 1,0 mm a u vozidel ostatních kategorií nejméně 1,6 mm. Hlavními dezénovými drážkami se rozumějí drážky opatřené indikátory opotřebení (označené zkratkou TWI). U pneumatik pro osobní automobily kategorie M1 se hlavními dezénovými drážkami rozumějí drážky opatřené indikátory opotřebení TWI.

Laicky řečeno. Je minimální hloubka dezénů letních pneumatik 1,6 mm.

Proč se hlídá hloubka dezénu?

Hloubka dezénu – drážek je důležitá kvůli několika věcem. Správně hluboké drážky zajišťují stabilitu vozidla a správný přenos tažné síly na vozovku. Navíc správně hluboké drážky minimalizují pravděpodobnost vzniku aquaplaningu (ztráta trakce na vodě).

Nejvíce hluboké drážky pneumatiky oceníte v zimním období, kdy vám pomohou mnohem lépe jezdit na sněhu.

 

Jaký je rozdíl mezi zimními a letními pneumatikami?

Rozdíl mezi zimní a letní pneumatikou je především v hustotě směsi, z které je pneumatika udělaná. Letní pneumatiky mají hustší směs, která je důležitá zejména v horkých letních dnech, kdy automobilu zajišťuje stabilitu na rozpálené silnici. Zatímco zimní směs je řidší, což je výhodnější při nízkých teplotách.

Pokud budete v létě jezdit na zimních pneumatikách, což není zakázané, budou se díky nízké hustotě směsi, výrazně rychleji pneumatiky opotřebovávat.

Dále je rozdíl v hloubce a tvaru drážek. Zimní mají mnohem výraznější/členitější dezén, který je navržen tak, aby lépe stabilizoval vozidlo na sněhu. Zatímco letní se přednostně zaměřují na odvod vody od pneumatik.

Výměna pneumatik se také odráží na spotřebě pohonných hmot vozidla. Hustší směs má nižší valivý odpor, proto je skoro škoda dojíždět zimní pneumatiky v létě, protože projedete více benzínu, který není zrovna levný.

Při výměně pneumatik si také všimněte, že zimní pneumatiky jsou díky hlubokých držkám mnohem více hlučnější, než letní pneumatiky.

Jaká je životnost pneumatiky?

Životnost pneumatiky závisí na jejím opotřebení a také na jejím stáří. Rozhodně nepoužívejte pneumatiky starší pěti let, byť nejsou ojeté. V průběhu času totiž pneumatiky jednoduše řečeno stárnou a zhoršují se jejich vlastnosti.

Co je to celoroční pneumatika a má smysl jí používat?

Celoroční pneumatika je takový kompromis mezi letní a zimní verzí. Dle našeho názoru není důvod jí u osobních automobilů používat. Není totiž dobrá ani v jednom parametru, takže jí berte jen jako nouzové řešení, třeba pro rezervu pro případ defektu.

Jak skladovat pneumatiky?

Pneumatiky rozhodně neskladujte venku, jinak vyschnou a po čase se na nich objeví trhlinky. Pneumatiky zásadně skladujte nezatížené, na suchém, čistém a chladném místě. Pozor na vysoké teploty a chemikálie, které je mohou poškodit. Chcete-li je možné pneumatiky na sebe stavět do sloupce, avšak pouze tak, aby se jejich tvar nedeformoval.

Pozor: pokud s autem déle než měsíc nejezdíte, dochází k poškozování pneumatik. Buď kola z auta sundejte, nebo alespoň auto vyheverujte.

Na co nezapomenut při výměně pneumatiky?

Nezapomínejte na dvě věci. Na správné dotažení šroubů, kdy příliš silné dotažení pneumatickým utahovákem může znamenat nemožnost ruční demontáže kola v případě defektu, a nedotažení kola pak třeba i jeho ztrátu za jízdy automobilu.

U ručního dotahování nezapomeňte po několika kilometrech šrouby opět dotáhnout.

Pneumatiky před výměnou nezapomeňte označit. Na každou napište, odkud jste jí sundali. PP – pravá přední, LP – levá přední, PZ – pravá zadní, LZ – levá zadní.

Pokud si výměnu pneumatik zajišťujete svépomocí, pak nezapomínejte na správné umístění pneumatik z hlediska směru jízdy. Jedině správně nasazená pneumatika umí zajistit deklarované vlastnosti od výrobce.

Při výměně pneumatik v pneuservisu nezapomínejte také nechat vyměnit ventilky. Ty málokterý pneuservis automatiky vyměňuje. Důvod proč měnit ventilky je prozaický. Špatně těsnící ventilek vám může dost nepříjemně zkomplikovat cestování, neustálým dofukováním kola. Díky tomu mimo jiné bude docházet k tomu, že se běhoun pneumatiky bude nestejnoměrně opotřebovávat.

 

Jaké pneumatiky dávat na předek auta

Na přední část by se měly dávat ty lepší pneumatiky s hlubším dezénem. Je potřeba si uvědomit, že většina aut má dnes motor v předu a navíc se přední kola používají k řízení automobilu, takže lepší pneumatiky vždy dávejte na předek auta.

Pozor také na to, že na každé nápravě musí být dvě stejné pneumatiky. Různé pneumatiky totiž mají různé jízdní vlastnosti, takže vám třeba jedno kolo může na vodě více ujíždět apod.

Koupit draží nebo levnější pneumatiku?

Samozřejmě ideální stav je, když si můžete dovolit koupit drahou kvalitní značkovou pneumatiku. To si však může dovolit jen část lidí, takže je asi nejuniverzálnější vždy vybírat zlatou střední cestu. To znamená nekupovat ty nejlevnější šunty neznámých značek ze supermarketů. Sice jsou levné, ale za to mají špatné jízdní vlastnosti a rychle se opotřebovávají. Ve výsledku tedy zaplatíte za levné pneumatiky tolik jako za nejdražší pneumatiky, protože je budete muset často kupovat nové, a projedete na nich více benzínu, takže opravdu nemá smysl je kupovat.

Jak a kdy měřit tlak v pneumatikách?

Tlak v pneumatikách se měří manometrem – tlakoměrem, který doporučujeme si pořídit svůj vlastní. Spoléhat na to, že na benzinových stanicích bude ten jejich fungovat správně je značně pošetilé. Navíc ruční manometry bývají vybavené měřičem hloubky dezénu, takže si nekupujete jen jeden přístroj, ale vlastně dva. Mimo to, ruční manometry nejsou nějak moc drahé.

Tlak v pneumatikách je doporučeno měřit zhruba jednou měsíčně. Záleží však na vás, a na stavu pneumatik. Dá se totiž předpokládat, že nová pneumatika s novým ventilkem bude držet tlak mnohem lépe, než starší se starým ventilkem.

Správný tlak v pneumatikách máte uvedený v manuálu, který jste dostali s automobilem. Pokud manuál nemáte, pak tlak v přední pneumatice se pohybuje běžně kolem 2,5 atmosféry a na zadní zhruba 2 atmosféry.

Pozor na to, že špatný tlak v pneumatikách zhoršuje kontakt běhounu se silnicí, čímž se nerovnoměrně sjíždí běhoun a zvyšuje se spotřeba benzínu.

Má smysl kupovat ojeté pneumatiky v pneuservisech?

Z ekonomického hlediska to smysl nemá. Mimo to, jsou v pneuservisech často pneumatiky skladované tím nejhorším způsobem, takže tuto variantu nedoručujeme. Je samozřejmě možné, že někde narazíte na pěkné zachovalé pneumatiky, které byly správně skladované, ale takových případů je málo.

Jaký je rozdíl mezi značením pneumatiky M + S a ikonou sněhové vločky?

Symbol sněhové vločky je americké značení, které u nás nemá žádný právní význam v Evropě. Pneumatiky dle evropské legislativy musí být označeny jak M + S (M = mud – bláto, S = snow – sníh).

Na vaše otázky odpovíme. Nebojte se zeptat.

%d blogerům se to líbí: