Jaké auto lze přestavět na LPG

Jaké auto lze přestavět na LPG

Přemýšlíte o přestavbě auta na LPG? Jaké auto na LPG zvolit? Jaké motory jsou nejvhodnější a co přestavba přináší za výhody a nevýhody? Kolik taková přestavba stojí? V tomto článku zodpovíme všechny otázky a pomůžeme vám se rozhodnout.

auto

Zdroj: Pexels.com

Co je LPG?

LPG je zkapalněná směs uhlovodíkových plynů (též označovaná propan-butanová směs). Vzniká jako vedlejší produkt těžby a zpracování ropy.

Klady a zápory vozů na LPG

Vše má své pro a proti, stejně tak má auto na LPG výhody a nevýhody. Zřejmě hlavní motivací pro přestavbu je ušetření na palivu. Cena jednoho litru plynu se pohybuje kolem 16 korun, zatímco litr benzínu 34 korun a nafty 32 korun. Při spotřebě 8l/100 km zaplatíte za plyn 1,28 Kč, za benzín 2,72 Kč a za naftu 2,56 Kč na kilometr.

Čím dál více je také kladen důraz na ekologickou šetrnost, auta na plyn produkují méně emisí CO2 a nevytváří tuhé emise jako saze, kouř, oxidy síry či olovnaté sloučeniny. V době omezování dieselových motorů je přechod na plyn dobrou volbou.

Čerpacích stanic v České republice přibývá, dosahují již skoro 1000 a většina evropských zemí má také hustou síť stanic, jen si dejte pozor na odlišné koncovky pro připojení tankovací pistole a rozdílné složení propanbutanové směsi napříč státy.

Mezi nevýhody patří omezené parkovací možnosti, i když i to se lepší. Donedávna měla auta na LPG zákaz parkování v podzemních garážích, nyní je to možné v případě, že jsou v garážích nainstalovány čidla úniku plynu a odvětrávání.

Vozidla na plyn musí častěji podstupovat technické prohlídky a vyžadují pravidelnou údržbu motoru. Jelikož je LPG v porovnání s benzínem suché, dochází k zaklapávání ventilových sedel do hlav válců.

Cena přestavby auta na LPG

Větší roli než značka či model auta hraje v rámci ceny přestavby počet válců motoru a jeho koncepce. Přestavba čtyřválcového motoru vás vyjde na zhruba 19 000 Kč, zatímco šestiválcový na 28 000 Kč, více informací o cenách a časové náročnosti montáže naleznete na https://www.levnelpg.cz/. Životnost nádrže je stanovena na 10 let, její výměna vás přijde na 5-8 tisíc korun, zároveň však LPG zvyšuje životnost motoru, protože nevytváří karbonové usazeniny.

Vhodná auta na přestavbu na LPG

Motory vhodné na přestavbu LPG jsou ty s nepřímým vstřikováním benzínu, typ motoru MPI. Nádrž na LPG se zabuduje na místo rezervního kola a nezabírá tak místo v kufru. U tohoto typu motoru se používá sekvenční vstřikování LPG.

Na každý válec připadá vstřikovač ústící do sání před benzinovým vstřikovačem. Do kolena sacího potrubí každého válce se udělá otvor, do kterého se vloží šroubení, na něj se našroubuje nátrubek a ten se pomocí hadice propojí vnější stranou se solenoidovým vstřikovačem.

V nádrži je LPG v kapalném skupenství, ale do motoru je potřeba skupenství plynné. Proto LPG kapalina protéká zplynovačem, v něm se ohřeje vlivem chladicí kapaliny a přemění na plyn. Motor se sekvenčním vstřikováním startuje na benzín, je totiž nutné, aby chladicí kapalina dosáhla teploty kolem 40°C, poté je benzín uzavřen.

Přestavba TSI na LPG a v podstatě všech motorů s přímým vstřikováním benzínu je náročnější. U nich nelze použít sekvenční vstřikování, protože benzínové vstřikovače ústí přímo do spalovacího prostoru a protékajícím benzínem jsou ochlazovány, po uzavření benzínu by došlo k jejich zničení.

Přesto existují dvě možnosti přestavby vozidel na LPG. LPG může být vstřikováno samostatnými plynovými vstřikovači, ale současně je vstřikován benzín (na jeden válec 10-30 %), a tedy systém není tak úsporný. Nebo lze vstřikovat LPG v kapalném skupenství, to zajistí ochlazování benzínových vstřikovačů a ušetření benzínu.

Přestavba dieselu na LPG je také možná. Spočívá v osazení reduktoru tlaku plynu a řídící jednotky plynu. Do sání jsou zavedeny výstupy dvou vstřikovačů plynu a na výfukové potrubí (za turbodmychadlo) je nasazen EGT senzor (čidlo teploty výfukových plynů). Tento systém, Diesel Gas, tak ve správný okamžik přidá odpovídající množství LPG, výkon motoru stoupne a náklady na palivo klesnou.

Jak jsme psali výše, ventily jsou náchylné k poškození, nejvhodnější jsou agregáty s hydraulickým vymezováním ventilové vůle, nejhorší jsou agregáty s ventily ovládanými přes hrníčková zdvihátka bez kalibračních podložek (typické pro motory Mazdy MZR nebo Ford Duratec-HE).

Další informace o přestavbě naleznete na i v článku Co obnáší přestavba auta na LPG?.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..