svatbySvatba by měla být něčím, na co se nezapomíná. Na druhou stranu, záleží jen na vás, jak moc nezapomenutelný zážitek to bude. Pojďme se podívat na to, jak se vlastně taková svatba zařizuje. Hned z kraje vám dám jednu neocenitelnou radu. Delegujte. Pokud je to možné, nezařizujte všechno sami. V den svatby by vám pak z toho všeho šla hlava kolem, a vy byste měli špatnou náladu. Nejlepší je zapojit své kamarády, nebo sourozence.

To nejdůležitější

Nejprve si vyberte místo, kde chcete mít svatbu. Následně si vyhledejte nejbližší matriku, kterou najdete zpravidla na místním městském úřadě. Na matrice je potřeba si domluvit termín svatby, místo obřadu a jeho druh – občanský nebo církevní sňatek. Na matrice po vás budou chtít občanský průkaz a rodný list. Pokud jste rozvedení, nebo ovdovělí, pak budete potřebovat pravomocný rozsudek o rozvodu předchozího manželství, nebo úmrtní list zemřelého manžela.

Pokud je jeden ze snoubenců cizinec, pak bude potřebovat následující doklady

  • rodný list
  • doklad o státním občanství
  • doklad o právní způsobilosti k uzavření manželství
  • potvrzení o osobním stavu a pobytu, je-li cizím státem vydáno
  • úmrtní list zemřelého manžela (jde-li o ovdovělého cizince)
  • pravomocný rozsudek o rozvodu manželství (jde-li o rozvedeného cizince)
  • potvrzení o tom, že bude manželství v domovském státě cizince uznáno za platné, je-li uzavíráno zástupcem
  • potvrzení o oprávněnosti pobytu na území České republiky vydané Policií České republiky, které není starší 7 pracovních dnů
  • doklad, kterým je možné prokázat totožnost

Na matrice budete muset také v určitých případech zaplatit správní, případně místní poplatek. To platí zejména, pokud jde o svatbu s cizincem, nebo pro obřad v jiném než úřadem navrženém navrženém místě apod. Předem se tedy informujte na webových stránkách vybraného úřadu. S největší pravděpodobností však nic platit nebudete.

Nesmíme také zapomenou na předmanželskou smlouvu, se kterou se v našich končinách zas tak často nesetkáte, nicméně můžete na ní narazit. Tuto smlouvu také přineste na matriku.

Tolik k formální stránce svatby. Pokud neplánujete oslavu, tak tímto je svatba zařízena. Dále vám pak stačí se dostavit s občanským průkazem v den svatby na domluvené místo obřadu, kde vše formálně proběhne. Nesmíte také zapomenout přinést svatební prsteny.

Většina z vás však bude nějakou svatební hostinu chtít. To co dál bude potřeba zařídit, pak záleží na vaší představě svatební hostiny. Protože možnosti jsou dnes neomezené, popíšeme zde jen klasickou svatební hostinu pro zhruba 15 – 20 lidí.

Jak zařídit svatební hostinu a na co nezapomenout?

Jako první krok následuje výběr místa pro svatební hostinu. Ideální je nějaký malý hotel, v kterém vás nikdo nebude zbytečně rušit, a kde budete moci slavit až do pozdních ranních hodin. Hotel navštivte, vyzkoušejte si ho a domluvte se přímo s majitelem na realizaci svatební hostiny. Stanovte si vaše finanční hranice, co se bude jíst, pít, jaké bude hlavní jídlo, jestli budete mít společný novomanželský oběd apod. Se vším vám rádi v hotelu poradí.

Tip: vysokým účtům za konzumaci alkoholu se vyhnete tak, že na hostině nebude k dispozici tvrdý alkohol. Klasické víno, pivo, případně jiné nízkoalkoholické nápoje bohatě stačí.

Při výběru vhodného místa pro hostinu nezapomeňte na to, že hosty budete muset někde, nebo u někoho ubytovat. Není tedy zrovna moudré rozhodnutí dělat svatbu v lokalitě, kde nemáte žádné zázemí. Stejně tak se snažte nedělat hostinu moc daleko od místa svatebního obřadu. Dlouhé přejíždění je protivné a náchylné na různé problémy – zabloudí svědek apod.

Jakmile máte domluvenou hostinu, tak je potřeba připravit svatební oznámení, případně pozvání ke stolu. Pozor na to, že hosty je dobré pozvat osobně. Stejně tak je dobré s oznámením dát nějaký ten svatební koláček na ochutnání, není to však podmínka.

Dalším často složitým krokem je zasedací pořádek. Snažte se při jeho přípravě být maximálně diplomatičtí. Posadit důležitého člena rodiny někam čelem do rohu místnosti rozhodně není dobré.

Pokud budete rozvážet večer hosty do jejich domovů, nebo na nějaké místo přespání, tak si předem určete řidiče, který musí zůstat střízliví. V nejhorším se dá využít služeb místního taxi.

Na správné svatbě by neměla chybět živá hudba, kterou žádný MP3 přehrávač nedokáže nahradit. Kapela totiž dokáže vytvořit jedinečnou a neopakovatelnou atmosféru.

Pokud neznáte někoho, kdo umí pořádně fotit, pak zvažte otázku, jestli si na svatbu nevzít fotografa, který nafotí alespoň obřad. Fotograf na svatbě není nutnost, i když je dobré ho tam mít. Časem by vás absence kvalitních fotografií mohla mrzet.

V neposlední řadě je potřeba také nezapomenout na svatební květiny, svatební prstýnky, svatební dort a vhodné oblečení. Výběr konkrétních věcí záleží na vašem vkusu a finančních možnostech.

Úplně nakonec nezapomeňte, že se po svatbě dává hostům výslužka – kousek svatebního dortu, pár svatebních koláčků apod..