Jak uspat kojence?

Přestože se vám může zdát, že uspávání malý dětí, v našem případě kojenců, je docela náročná disciplína, tak když se nad tím pořádně zamyslíte, tak to v podstatě není o moc rozdílnější než u dospělých lidí. I když pár rozdílů tu je. Pojďme se na to podívat.

Malé děti potřebují hodně spát

Pro správný vývoj dítěte je zapotřebí docela dost spánku. Nesnažte se tedy dětem spánek jakkoliv odepírat tím, že je budete nutit být vzhůru do pozdních hodin, aby spali stejně jako vy do sedmi hodin apod.

Pravidelnost a rituály/stereotipy = základ úspěchu

Chcete-li aby dítě dobře spalo, snažte se mu zajistit možnost spánku vždy ve stejnou hodinu. Kojenci fungují zhruba v 3 hodinových intervalech, takže si naplánujte celý den a tento časový rozvrh se snažte dodržovat. To platí zejména o spánku v noci. Zde je ideální mít vytvořený nějaký rituál. Třeba s koupáním. Vždy koupejte ve stejnou hodinu a během toho dělejte stále dokola ty samé věci. Dítě dost rychle pochopí, že po koupání se chodí spát a samo časem začne po koupání usínat. Funguje to opravdu dobře.

Spánková hygiena jako u dospělých

Nepodceňujte přípravu na spánek. Alespoň hodinu před spánkem odstraňte z okolí rušivé předměty jako jsou hračky či jiné předměty s kterými jsou děti zvyklé si běžně hrát. Ztlumte světla, omezte okolní hluk.

Při uspávání dětí jim zajistěte stejné podmínky jako máte vy. To jest vyvětranou místnost, v které by mělo být ideálně chladněji než v ostatních místnostech. Místnost by měla být klidná, i když kojenci a někdy i starší děti vyžadují bílý šum viz. dále. Ideální je, když všichni spíte v ložnici, kde má dítě svou „noční postýlku“. Pokud to tak máte, snažte se, aby tato postýlka – místnost, byla určená pouze na spaní (je důležité, aby dítě mělo ložnici asociovanou pouze ze spánkem).

Dítě nechce být samo

Nesnažte se kojence učit spát o samotě. Jsou od přírody naprogramováni na to, aby kolem sebe neustále někoho měli. Naše mozky jsou navržené na pobíhání po savaně, ne na to, abychom žili ve složitém prostředí jako dnes. Proto se tedy nedivte tomu, že když dítě zavřete do pokojíku, bude neklidné. Je tam o samotě zcela bezbranné a tak jeho mozek spouští poplach (v savaně není dobré být o samotě, protože se snadno stanete večeří). Pokud zvolíte strategii, „nechat ho vyřvat“, zaděláváte mu na budoucí problémy. Takové děti jsou pak častěji neprůbojné, vystresované, zamlklé s různými sociálními fóbiemi, déle se počůrávají apod.

„Někdy je největším problémem při usínání rodič“

Když spaní nejde samo

Přestože dítěti zajistíte ideální podmínky pro spaní, tak ne vždy se automaticky podaří usnout. V těchto případech se vám budou hodit následující rady.

  • bílý šum – říká se, že nejmenší děti jsou z lůna matky zvyklé na všelijaký ruch kolem (střeva, srdce aj. orgány dělají docela dost hluk). No a když pak dítě spí v tiché místnosti, má problém, protože je to něco co nezná. Doporučuje se tedy dětem zajistit tzv. bílý šum. Je to nějaký monotónní zvuk (zvuk ventilátoru, vysavače, fénu, auta, vlaku, deště apod.). Dnes již existuje nepřeberné množství aplikací do mobilu, které mají připravené zvuky na uspávání dětí (hledejte názvy jako „White Noise Baby“ – v češtině aktuálně žádné aplikace nejsou). Zkusit můžete web s názvem RainyMood, který uspí každého.
  • zavinutí do zavinovačky – zavinovačka je naprosto geniální pomocník pro uspávání dětí. Pokud je pořádně zavinete, tak jim jednak znesnadníte pohyb (uklidníte je), a pak také u nich vyvoláte pocit bezpečí, takže rychleji usnou. Někdy je potřeba spánek podpořit houpáním.
  • houpání – království ví za kolébku nebo za houpací síť. Houpání má značně zklidňující efekt na každého jedince. Mimochodem spaní na houpací síti výrazně zlepšuje kvalitu spánku, to jen tak na okraj.
  • hudba – hudba má doslova magické schopnosti. Zejména relaxační či pomalá hudba má extrémně pozitivní vliv nejen na dětský mozek. Dopřejte neklidnému dítěti hudbu, uvidíte, že to má smysl. A pokud se vám časem podaří vypozorovat jaký druh hudby dítěti nejvíce sedí, tak uvidíte, že bude usínat mnohem lépe. Pokud nevíte kde hudbu hledat, zkuste YouTube, nebo Spotify, Google Music apod. kde najdete milióny krásných skladeb na pár kliknutí.
  • jídlo – ve vždy, ale někdy vám také může pomoci něco malého k jídlu. Pití mléka z flaštičky, či z prsu má silně uklidňující efekt.

Někdy je uspávání dítěte velmi náročné. To platí zejména po náročném dni, který byl pro dítě plný nových informací a zážitků. V těchto případech je pak usínání opravdu složité. Rozhodně je však špatně, pokud dítě každý den po celou dobu uspávání pláče. V těchto případech netlačte na pilu a dítěti spíše zajistěte klid, hudbu a příjemné prostředí. Pokud ani to nepomůže, pak je potřeba hledat příčinu v možných zdravotních problémech. Třeba v kolice, s kterou se docela rychle můžete vypořádat pomocí Espumizanu v kapičkách a podobných přípravků pro děti. Máte-li přetrvávající komplikace s usínáním, konzultujte je s vaším pediatrem.

No a to je vše. Žádný bezpečný univerzální vypínač neexistuje. A pamatujte, nervová soustava kojenců je nevyspělá. Tudíž je to s nimi někdy těžké. Chce to pevné nervy a vytrvalost.

Na vaše otázky odpovíme. Nebojte se zeptat.