Jezdit na plyn má určité výhody. Plyn patří do ekologické skupiny paliv a navíc je levnější než benzín či nafta. Jenže jaký rozdíl mezi LPG a CNG? Proč je někde úplně zakázán vjezd do podzemních garáží pro LPG i CNG a jinde jen pro LPG? Pojďme se na to podívat.
Základní rozdíl mezi LPG a CNG
LPG (liquid petroleum gas) – ropný plyn = propan-butan vzniká jako vedlejší produkt při těžbě a zpracování ropy. LPG je těžší než vzduch a tak se drží u země. CNG (compressed natural gas) je běžný zemní plyn nebo v případě BioCNG je to pak biometan (vyroben z odpadů/obnovitelných zdrojů). CNG je lehčí než vzduch a při jeho úniku dochází k samovolnému vyvětrání prostor.
Vlastnosti LPG
- je těžší než vzduch, při úniku tak nedochází k samovolnému odvětrání plynu
- v nádrži se udržuje v kapalné formě, do motoru však jde již v plyné (odpařené) formě
- přechod na LPG má smysl jen při přechodu z benzínového motoru
- litrová spotřeba plynu je vyšší než u benzínového motoru
- přestavba automobilu na LPG je levnější než u CNG
- pohon na LPG nesnižuje výkon motoru jako je tomu u CNG
- ekvivalent oktanového čísla je 112
Vlastnosti CNG
- je lehčí než vzduch a při úniku dojde k samovolnému odvětrání
- 1 Kg CNG odpovídá 1,3 l benzínu a 1,4 l nafty
- v nádrži je v plynné formě o tlaku kolem 200 barů
- přechod na CNG je ekonomický i v případě přechodu z naftového motoru (průměrné úspory 60% při přechodu z benzínu a 40% u přechodu z nafty)
- kvalita plynu je konstantní
- ekvivalent oktanového čísla je 130
- chod motoru je tišší
- přestavba je dražší
- CNG je bezpečnější než LPG
- na CNG je uvalená nulová spotřební daň – je nejlevnější palivo na trhu
- CNG má univerzální použití. Můžete ho tak nainstalovat do jakéhokoliv typu dopravního prostředku
Velkou výhodou CNG je fakt, že výrobci aut nabízí originální díly, které nezabírají cenné místo v zavazadlovém prostoru automobilu. Dále je tento plyn ekologičtější a ekonomičtější. Navíc si můžete plyn doplňovat i doma pomocí domácí plnící stanice. Pokud si můžete dovolit investovat vyšší částku do CNG, určitě dejte CNG přednost.
Největší problém LPG i CNG
Nic není dokonalé a tak v motorech díky absenci aditiv z běžných paliv, dodávaných již při výrobě, dochází k nadměrnému zatěžování ventilů a jejich sedel vysokou teplotou. Následné opravy motoru jsou pak nákladné. Je tedy potřeba doplňovat aditiva pro motory s LPG i CNG palivem.