Vzhledem k nedostatku míst v našich státních mateřských školkách se již před nějakým časem vyrojilo mnoho těch soukromých. Jedněmi z nich jsou i takzvané Montessori školky, které se ale od většiny ostatních tak trochu liší a to nejen tím, že za jejich přístupem stojí dlouhá historie. Kladou totiž největší důraz na osobnost dítěte a jeho přirozený rozvoj, což bývá v klasických školkách spíše potlačováno. Kde tato myšlenka vznikla a jak to vypadá v praxi?
Za vším stojí jedna žena
Dr. Maria Montessori , jež žila v Itálii na přelomu 19. a 20. století, byla ženou, která stála u zrodu nového způsobu pedagogického vzdělávání dětí. Při své praxi lékařky a později i pedagožky pozorovala, jak se děti nenuceně a přirozeně učí dovednostem a schopnostem díky vhodnému prostředí a určité míře svobody. Na tomto principu založila v průběhu času se svým synem mezinárodní společnost Association Montessori Internationale (AMI), která je dodnes pedagogickou autoritou, jež dohlíží na dodržování filozofie Montessori a provozuje výcviková střediska pro pedagogy po celém světě.
Dítě je středobodem, pedagog jen jeho průvodcem
Každé dítě má svou specifickou osobnost, která je v Montessori školce respektována a podporována. Učení probíhá formou možnosti seznamovat se s okolním světem a vstřebávat jeho podněty. Pedagog je tu od toho, aby vhodně připravil prostor pro toto poznávání. Sám má hlavně pozorovat, sledovat citlivá období dětí a vhodně je směřovat k nejlepším pomůckám v učení pro tato období. Hlavním krédem celé filozofie je věta Pomoz mi, abych to dokázal sám. Děti nejsou ve školce rozděleny podle věku, protože společně se mohou učit jeden od druhého a osvojovat si sociální dovednosti. Každé dítě v kolektivu takové školky se může samo rozhodnout, kdy, s čím a jak dlouho bude pracovat. Přestože to může na první pohled vypadat chaoticky, právě taková volnost vede k lepší pozornosti dětí a schopnosti lépe vstřebat nabité vědomosti. Právě pomůcky používané v Montessori školkách a jejich příhodné rozmístění hrají velmi významnou roli, jelikož mají za úkol umožnit osvojení si všech poznatků samostatně, bez větších zásahů dospělého. Díky volné manipulaci s vhodnými věcmi je maximálně podpořen rozvoj tělesný i duševní. Takový spontánní a svobodný rozvoj dítěte mu dá možnost projevit naplno svou tvořivou sílu.
Montessori po celém světě
Mateřské školky, ale také základní školy, které pracují s filozofií Montessori, se rozšířily do celého světa a zájem o ně stále stoupá. V Česku se touto cestou vydalo zatím přes 70 mateřských školek a téměř 30 škol základních. Děti, které absolvovali Montessori vzdělání bývají přizpůsobivější, samostatnější a mívají více vyvinut smysl pro zodpovědnost a ohleduplnost, což jim dává dobrý start do života.
Kde hledat Montessori školky a školy?
Školek tohoto typu není u nás mnoho, škol pak ještě méně (nejvíce jich najdete v Praze). Seznam Montesorri najdete na webu http://www.montessoricr.cz, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.