Chia semínka – k čemu jsou dobrá, a jak je konzumovat?

chia-seminka-web
Autor obrázku: Stacy Spensley

Chia semínka, latinsky nazývaná Salvia Hispanica, jsou semínka rostliny šalvěje hispánské, která pochází z Jižní Ameriky, konkrétně z Mexika a Guatemaly, kde jí poprvé začali zušlechťovat Aztékové. Chia semínka jsou zde velmi oblíbená ze dvou důvodů. Prvním je jejich výživná hodnota, druhým pak jejich zvláštní schopnost „vnitřního zavodnění“ organizmu, který ocení zejména sportovci.

Co semínka obsahují?

  • vysoký obsah omega-3 mastných kyselin
  • vysoké množství vlákniny – 10g obsahuje zhruba 10% doporučené denní dávky
  • bílkoviny
  • tuky
  • fosfor
  • mangan
  • vysoké množství vápníku
  • draslík
  • sodík
  • železo
  • zinek
  • chrom
  • kobalt
  • síra
  • vitamíny A, C, E, B – především vzácný vitamín B17, kterému jsou přisuzovány protirakovinné účinky

Jak se dají konzumovat?

Samotná semínka jsou téměř bez chuti, takže je jejich použití všestranné. Můžete je konzumovat celá, nebo je třeba namlít na mouku, dávat do kaší, nebo nápojů. Fantazii se zde meze nekladou.

Proč jsou dobré pro sportovce?

Semínka jsou díky vysokému množství vlákniny hydrofobní, to znamená, že mají vysokou schopnost nasávat tekutiny. To ocení zejména sportovci, kteří před sportovním výkonem snědí nasáklá semínka, která se promění v hustý gel. Při sportovní aktivitě je následně tělo hydratováno nasáklou vláhou. Díky tomu sportovci nemusí pít tolik vody a jsou schopni podat lepší výkon. Navíc díky vysokému obsahu minerálních látek a vitamínů je možné semínka chia používat místo multivitaminových doplňků.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..