Co je to TelcoScore?

Telefonní operátoři z běžných uživatelů moc peněz nedostanou. Neomezené volání je dostupné téměř pro každého. Na datech se také moc vydělávat nedá. Není tedy divu, že se telefonní operátoři rozhodli monetizovat informace, které o nás mají. Na základě našeho fyzického pohybu, chování na internetu, nebo službách, které využíváme, se dá zjistit opravdu hodně informací. Tyto informace, v našem případě v podobě tzv. TelcoScore, dále prodávají svým zákazníkům.

Co to tedy je to TelcoScore?

TelcoScore je číselný údaj od 1 do 1.000, určující vaší solventnost. 1 je nejhorší, 1.000 nejlepší.

K čemu se TelcoScore používá?

Například k finančním službám. Chcete-li si půjčit peníze, banka či firma požádá operátora o vaše TelcoScore, které ve vteřině prozradí, jak moc jste, z pohledu důvěryhodného operátora, solventní zákazníci.

Nejvíce toto nové hodnocení ocení zejména mladí lidé bez, nebo jen s minimální finanční historií.

Jak se TelcoScore vypočítá?

Předně, nezní znám algoritmus výpočtu skóre. Nicméně se ví, že operátoři například sledují vaší platební morálku. Pokud máte paušál, sleduje se, kdy platíte faktury. Čím dříve po doručení faktury, tím lépe. Dá se také vyhodnotit způsob platby. Pokud máte nastaveno inkaso, můžete dostat jiné hodnocení, než když platbu provádíte bankovním převodem, případně platební kartou. Způsob a termín úhrady totiž dost napovídá o vašem přístupu k závazkům (tato informace je pouze spekulace autora článku).

Jediné co je známé, je to, že se skóre vypočítává za poslední tři měsíce a pro výpočet se používají desítky údajů.

Je možné TelcoScore ovlivnit?

Ano i ne. Vzhledem k tomu, že nejsou známy faktory ovlivňující výši skóre, nelze přesně říci, jak výsledek ovlivnit. Nicméně, podobně, jako se dá u banky ovlivnit vaše skóre tím, že budete cíleně ovlivňovat pohyb a množství peněz na účtě (jedná se o nepodloženou spekulaci, nicméně předpoklad, že čím větší peníze účtem proteče, tím více  budete pro banku zajímavější, je docela logický), je logické předpokládat, že podobně lze ovlivnit i TelcoScore. Jednoduše, pokud 3 měsíce v kuse budete včas platit faktury a budete-li se chovat solventně (třeba si seženete iPhone; bohužel vlastnictví zařízení s nakousnutým jablkem je bráno jako něco „víc“), dá se předpokládat, že se vaše hodnocení pozitivně změní.

Můžu nějak zjistit své TelcoScore?

Ne, to není možné. Zaprvé, se jedná o placenou službu, která není určena běžným uživatelům. A zadruhé, kdybyste znali své hodnocení, mohli byste zkoušet různé metody, jak výsledek ovlivnit. To z logiky věci není žádoucí.

Co o vás operátor možná ví a co může teoreticky skóre ve výsledku ovlivnit?

  • Tarif.
  • Typ telefonu.
  • Jak splácíte závazky (kdy, jak a kdo platí za služby).
  • Kde bydlíte. Bydlet na dobré adrese se vyplácí.
  • Jaké služby si připlácíte. Placené SMS, streamovací služby jako Spotify apod.
  • Jak moc a komu telefonujete. Teoreticky lze z historie hovorů odvodit váš sociální status.
  • Kde a jak moc nakupujete.
  • Kde pracujete.
  • Jestli, jak často a kam, cestujete do zahraničí.
  • V případě placeného internetu, jaké stránky navštěvujete. Stačí vědět, jestli často navštěvujete stránky o financích, nebo chodíte na weby s hazardem. Jako váha může sloužit i taková banalita, jako, jestli více chodíte hledat na Google, nebo Seznam.cz. I to o vás totiž hodně napovídá.
  • Kde se pohybujete. Operátoři vyhodnocují vaše vzorce chování, na základě kterých pak dělají závěry. Mimo TelcoScore – anonymizovaná data o pohybu se prodávají třeba výzkumníkům, nebo projektantům, kteří v závislosti na pohybech mobilů vytváří různé projekty, studie apod.
  • Teoreticky lze také zjistit, jestli sportujete. Návštěvou sportovních center, nebo specifickým pohybem mobilu v jistých lokalitách, lze třeba zjistit, jestli chodíte běhat. Ti co sportují, budou mít zajisté pár bodů k dobru.
  • Operátor může také odhadnout, jestli máte auto a jací jste řidiči. Dle způsobu pohybu po silnicích lze odvodit, jestli jedete autem nebo autobusem. Pokud autem, lze odhadnout, jestli překračujete dovolenou rychlost, nebo naopak jestli jezdíte příliš pomalu.
  • Jak a s kým se scházíte. Běžně se monitorují různé akce. Vyhodnocuje se množství lidí v lokalitě, odkud jsou apod. Většinou se jedná o anonymizované údaje pro pořadatele akcí.

Snaha o anonymizaci vašeho chování nemá smysl, protože anonymizace bude devalvovat, nebo úplně znemožňovat vytvoření skóre. Tím se stanete nedůvěryhodnou osobou.

Co o vás operátoři neví?

  • Kolik peněz vyděláváte.
  • Jakou pracovní pozici zastáváte.
  • Jestli jste skutečně movití nebo ne. To oni mohou jen odhadovat. Jsou totiž lidi, kteří prostě a jednoduše neutrácí i když mají dost peněz apod.
  • Přesnou polohu. Ta se ve městech ani určit nedá.
  • Jaké máte auto.
  • Jaké máte rodinné vztahy.
  • Jestli bydlíte v malém přízemním bytě, nebo ve velkém podkrovním ateliéru.

Samozřejmě, je mnohem více věcí, které o vás mobilní operátoři neví. Konec konců, i TelcoScore, je jen odhad, který nic nenapovídá o tom, jak se budete chovat v budoucnosti. TelcoScore je pouze číslo vyjadřující odhadnutý stupeň solventnosti pro poslední 3 měsíce.

Na vaše otázky odpovíme. Nebojte se zeptat.